eg elsker også at høre musik, så når je

Jacob Lind Uncategorized

De fleste af os har nok oplevet perioder, hvor det bare føles ekstra hårdt at skulle rejse sig fra sofaen og komme afsted til træning. Det føles mere som en sur pligt, at skulle afsted, og lysten til at fylde tallerkenen med en masse sunde sager, er ikke rigtig til stede.

Det kan føles som om, at der sidder en engel og en djævel på hver din side, og taler for og imod den sunde livsstil. Desværre vinder djævlen ofte…

Du har sikkert stillet dig selv eller andre det store spørgsmål: “hvordan holder jeg motivationen til at træne og spise sundt?”

I denne blog vil jeg præsentere dig for det, som vi kalder intern og ekstern motivation. To forskellige indgange til motivation, som er afgørende at kende til, for at skabe vedvarende motivation og gøre træning til en positiv del af din hverdag!

Hvis du har udfordringer med at holde motivationen og træningslysten, så kan jeg fortælle dig, at det ikke er fordi du er doven eller svag som person. Det skyldes faktisk, at de fleste af os har misforstået motivation, og hvad det egentlig er.

Mange tror nemlig motivation er viljestyrke, og at dem der har meget motivation, har meget viljestyrke. Læs hvad viljestyrke er her.

Motivation er ikke viljestyrke.

At se på motivation som viljestyrke, er lidt ligesom at lægge en serviet over sin picnickurv, for at holde en sulten bjørn væk.

Du har brug for noget stærkere! Noget stærkere end viljestyrke til at skabe vedvarende motivation.

Så glem viljestyrke. Motivation handler nemlig om noget helt andet!

 

Har du fundet ud af hvad der VIRKELIG motiverer dig til at leve sundt?

Uden måske at tænke over det, så kan det være, at du udelukkende lader dig drive og motivere af noget eksternt.

En ekstern motivation kan være en personlig træner, som står og presser dig nede i fitnesscenteret. Her føler mange personlige trænere nemlig, at det er deres opgave at plante motivation ind i deres klienter, hvilket er en ekstern motivation fra en anden person.

Du kan også føle et pres til at tabe dig og se mere veltrænet ud, når du surfer rundt på de sociale medier eller sammenligner dig med dine veninder, og derfor bliver motiveret udefra.

Det kan være, at du kun føler dig motiveret, fordi din mand har sagt, at du burde tabe dig.

Når dette er sagt, så er der intet galt med at lade sig motivere udefra. Det er faktisk en rigtig god strategi at bruge, hvis du gerne vil ændre din livsstil.

Men!

Hvad jeg gerne vil gøre dig opmærksom på, er, at det er fuldstændig afgørende, at du får defineret din indre motivation, FØR du lader dig motivere af noget eksternt.

Motivationen skal nemlig hovedsagelig drives af højere værdier inde i dig selv, hvis du vil skabe bæredygtige vaner og vedvarende motivation.

Du skal starte med at finde frem til det, du gerne vil, og ikke hvad andre forventer af dig, eller tvinger dig til. Du er her kun for din skyld, du skal finde ud af, hvad DU brænder for, og hvad DU gerne vil opnå.

Det her er DIT projekt, noget DU gerne vil, og derfor vil DU ændre adfærd og få sunde og holdbare vaner.

 

Som du kan se på grafen, er den interne motivation størst. Både den interne og eksterne motivation har betydning for din motivation, men det er vigtigt igen at pointere, at du altid bør starte med at definere den interne motivation.

 

Jeg vil i bloggen snart komme nærmere ind på, hvordan du netop definerer din interne motivation.

 

Det kan være, at du sidder og tænker, at du på nuværende tidspunkt allerede er drevet af din indre motivation, men du stadig har udfordringer med at holde motivationen, så hvordan kan den her blog hjælpe dig?

 

Men der kan jeg fortælle dig, at selvom du allerede nu er drevet af et internt drive, så kan du med sikkerhed grave dybere ind. Du har sikkert kun lige berørt overfladen af din indre motivation. Det er først, når vi er kommet helt ind under huden, at vores VIRKELIGE vedvarende motivation kommer til syne.

 

 

 

Hvorfor gør du det, du gør?

 

Det kan være lige meget hvordan du gør det, hvis ikke du ved hvorfor, du gør det.

 

Rigtig mange stiller spørgsmål som: “hvordan skal jeg tabe mig, hvordan skal jeg holde motivationen, hvordan skal jeg træne?”

 

Men det er her mange laver en fejlen. For det er slet ikke de spørgsmål, du bør starte med at stille, når du vil ændre din livsstil og skabe vedvarende motivation. Det hele bør nemlig starte med spørgsmålet “hvorfor gør jeg det her? Hvorfor træner jeg overhovedet og forsøger at spise sundt?” Hvad er min dybere mening bag det?

 

Du skal altid starte med at spørge dig selv, når du tager et stort valg, eller ønsker noget bestemt: “hvorfor?”

 

Dit liv er skabt af alle de valg og handlinger, du foretager, og derfor bør du spørge dig selv, hvorfor du vælger, som du gør.

 

Jeg kan simpelthen ikke understrege det nok gange, hvor vigtigt det er, at finde den dybere mening med dine mål og valg. Det er meningen bag det hele, som vil skabe motivationen og få dig i mål.

 

Hvad er DU motiveret for – hvad har DU lyst til at bruge din dag på?

 

Hvis du ser på grafen nedenunder, så findes der nemlig forskellige grader af motivation. Ved at spørge dig selv om “Hvorfor”, så arbejder du med den direkte-lystbetonede og den værdi-betonede, da de hører under din interne motivation.

 

Grader af motivation:

 

Kobler du alle grader af motivation sammen giver det de bedste langvarige resultater.

 

Så læs med nedenunder, hvor jeg vil komme mere konkret ind på, hvordan du graver inden under huden på dig selv, og finder dit “WHY” og dermed din indre motivation.

 

Arbejd med din interne motivation

 

Når du har fundet din interne motivation, dit sande “WHY”, og konstant minder dig selv om det, vil mangel på motivation aldrig være et problem igen!


Derfor vil jeg nu give dig redskaberne til at arbejde med din interne motivation, og komme tættere på at skabe vedvarende motivation.

 

Lad os sige at du har et mål om at tabe 20 kilo inden sommer. Så bliver du nødt til at spørge dig selv, hvorfor vil du det?

 

Måske er det for, at du endelig kan føle dig selvsikker og tilfreds med dig selv? Måske er det et indre behov for virkelig at vise dig selv, at du kan opnå præcis, hvad du sætter dig for.

 

Uanset hvad dit WHY er, så er det altafgørende, at du bruger tid på at finde det!

 

Det vigtigste er, at dit WHY er stærkt nok.

 

Hvis du stod på et højhus og fik 100 kr. For at gå over en planke til det andet højhus, ville du så gøre det? Nej sikkert ikke.

 

Hvis du stod på et højhus og fik 100 kr. For at gå over planken, og på den anden side var højhuset i flammer, og dit barn stod derovre. Ville du så gøre det? JA – også uden betaling.

 

Du har brug for en stærk nok grund, til at ændre dine vaner og følge dine drømme. Når grunden er stærk nok, vil du også være villig til at gøre næsten alt det der skal til.

 

Det er en stor udfordring at finde sit SANDE WHY. Du skal grave dybt ind i dig selv bag overfladen og fornuften, og finde dine sande følelser og grunden til du ønsker at nå et bestemt mål.

 

Det er derfor ikke nok, at du kun spørger dig selv én gang, hvad der motiverer dig inderst inde. I dit første svar vil det næsten altid være fornuften, der taler, og ikke dine virkelige indre følelser.

 

Det kræver mere at forstå dig selv og dine valg.

 

Faktisk skal du spørge dig selv hele 7 gange, for at lære dig selv at forstå, og din grund til handling. I worksheetet som du kan downloade nendenunder, har jeg beskrevet mere i dybden, hvordan du arbejder med de 7-steps til at finde dit WHY.

 

 

Begynd at elsk træning

Når du har fundet dit “WHY”, så er der en række flere ting, du kan begynde at arbejde med, for at skabe intern motivation, heriblandt dine tanker og tilgang til tingene.

 

Se vores anden blog om ….

 

En af de andre store grunde til, at du har udfordringer med at holde motivationen til træning og en sund livsstil, er dine tanker omkring det.

 

Du har sikkert prøvet det før… du siger til dig selv, at når du kommer hjem fra arbejde, så skal du afsted til træning og i aften forberede sund mad til flere dage. Men når du kommer hjem, så frister sofaen dig, og den plade chokolade, der ligger i skabet, så du vælger at udforme en undskyldning i dit hoved, så du ikke behøver at tage afsted.

 

Vi mennesker er dybt motiveret for selvforkælelse. Helt naturligt vil vores hjerne forsøge at beskytte os mod smerte.

 

Hvis du forbinder træning med noget træls, så vil din hjerne også altid forsøge, at overtale dig til at droppe det.

 

Derfor er mit andet råd til at arbejde med din indre motivation, at koble noget du godt kan lide, sammen med noget du skal.

 

Jeg elsker f.eks. at være sammen med mine veninder. Det er noget jeg rigtig gerne vil bruge min dag på. Så jeg startede med at træne sammen med min veninde i fitness, hvilket gjorde at jeg koblede noget lyst. sammen med noget jeg skal.

 

Jeg elsker også at høre musik, så når jeg træner selv, så træner jeg gerne med musik i ørerne, som gør det meget nemmere at komme afsted, og gennemføre en træning, og give en masse positiv energi.

 

Du kan måske ikke lide, at træning skal gøre ondt, men så er der nogle andre ting, der motiverer dig til at komme afsted. Det skal være en god oplevelse, at komme ned at træne, for så bliver det meget nemmere, at komme afsted oftere, end hvis du frygter, det skal gøre ondt og være en træls oplevelse.

 

Jeg kan ikke sidde her og fortælle dig, hvad der skal være motiverende. Fordi alle motiveres af forskellige ting. Så spørg dig selv hvad motiverer dig?

 

Motivation er det, der sætter gang i det du gør, det der har betydning for, at du kommer ud af døren og ned i fitnesscenteret.

 

Mange har et meget sort-hvidt syn på tingene, og tænker eksempelvis, at træning er kedeligt og hårdt. Men dette kan sagtens foldes ud, og indeholde nogle elementer, som du godt kan lide.

 

Mange af ubehagelighederne ved at træne i starten forsvinder med tiden. Ved at fokusere på de gode ting ved træning, og finde din motivation til det, vil din krop med tiden automatisk forbinde det med noget positivt.

 

Konklusion

Hvis du har udfordringer med at holde din motivation til at få trænet og spise sundt, så er det altafgørende at du arbejder med din interne motivation.

 

Når vi snakker intern motivation, så starter det hele med dit “WHY”. Du skal finde frem til hvorfor du har et bestemt mål, og hvorfor det er vigtigt for dig. Ved at finde dit sande “WHY” og gentage det for dig selv hver dag, vil manglende motivation aldrig blive et problem igen.

 

Ved at kombinere træning med noget du godt kan lide, vil du ligeledes booste din interne motivation. Træningen behøver nemlig ikke føles som en sur pligt, men den kan i stedet blive en positiv del af din hverdag, som du nyder. Fokusér på de elementer, du godt kan lide ved træning og en sund kost, i stedet for at have et sort-hvid syn på tingene.

 

Ved hele tiden at fokusere på din sande-WHY, tænke på de positive ting ved en sund livsstil, og kombinere det med noget der er eksternt motiverende for dig, så vil du kunne løse det store spørgsmål, som vi alle stiller: “hvordan holder jeg motivationen til at træne og spise sundt?”